top of page
  • Ingrid Roefs

Tip: 5 goede redenen om een whitepaper in te zetten

Vroeger echt een 'overheidsding', maar nu kiezen steeds meer bedrijven óók voor de inzet van whitepapers. Slim! Want ze geven je de mogelijkheid om dieper op onderwerpen in te zoomen, of juist om ze in een breder perspectief te zetten. De tone of voice van een whitepaper is vaak objectief informerend. Maar vergis je niet: het kan (daarmee?) ook een ijzersterk marketingcommunicatie-instrument zijn...


In deze blog geef ik je 5 redenen waarom.



1. Met een whitepaper HELP je lezers een probleem of vraagstuk op te lossen.

Je weet het zeker: jij bent met jouw organisatie, product of dienst van waarde voor je prospects. Waarom? Omdat je het in je hebt, om een vraagstuk van hen in te vullen. Een 'pijn' van hen weg te nemen, of juist een 'verlangen' te beantwoorden. Je kan ze dat recht voor z'n raap vertellen in je verkooppraatje of brochure. Dan heet het sales. Of je kan ze via goed informerende teksten duidelijk maken dat je hun vraagstukken kent, doorgrondt én kunt oplossen. Je doet dat bijvoorbeeld door hun uitdagingen herkenbaar te beschrijven en/of veel voorkomende frustraties helder te benoemen. Waarbij je jouw product of dienst gaandeweg als dé oplossing biedt, natuurlijk.


2. Met een whitepaper VERLEID je lezers om nieuwe paden te verkennen.

Jij zit met een splinternieuwe oplossing, die weliswaar briljant, maar nog onbekend is in de branche waarin jij wilt excelleren. Of nog lastiger, waarvan je weet dat je doelmarkt er op zijn minst met scepsis naar kijkt. Dan zal je uit een heel specifiek vaatje moeten tappen: dat van 'vertrouwen wekken'. En voor dat doel is de whitepaper (overigens: het whitepaper mag ook...) bij uitstek geschikt. Hierin kan je namelijk in alle rust Het Eerlijke Verhaal vertellen. Een verhaal waarin je vermeende nadelen erkent en met feiten weerlegt én bewezen voordelen van jouw oplossing op een rij zet, al dan niet gelardeerd met quotes van voor- en tegenstanders. Zo (ver)leid je je lezers met zachte hand naar nieuwe inzichten, waardoor aanwezige weerstand wellicht verdwijnt. Vooral als je dat écht oprecht en integer doet.


3. Met een whitepaper POSITIONEER jij je als kenner of autoriteit.

Je hebt (met jouw organisatie) in al die jaren dat je beweegt in jouw markt een enorme hoeveelheid kennis vergaard. Dankzij de vele, véle gesprekken met klanten, leveranciers, collega's en concurrenten heb je die bovendien weten aan te vullen met leuke, verrassende, vernieuwende of zelfs disruptieve inzichten en meningen. Als je die kennis toch eens zou kunnen delen met je (potentiële) klanten... Dan zou iedereen je weten te vinden als een door de wol geverfde kenner of serieuze autoriteit. Past dit beeld bij jou, je team of je organisatie? Dan is een whitepaper een dankbaar medium om dat aan de wereld te vertellen!


4. Met een whitepaper VERRAS je je lezers met een cadeautje van jouw hand.

Jij hebt met jouw kennis en oplossingen zóveel meer in huis dan alleen hetgeen je klant nu bij je afneemt. Maar je krijgt je directe contactpersonen niet zover, dat ze die ontdekkingstocht met je willen ondernemen. Of degenen die je moet hebben om je product of dienst door te kunnen ontwikkelen naar een 'next level solution', zijn lastig bereikbaar omdat ze je ontwikkelwaarde nog niet kennen. Herkenbaar? Een whitepaper kan wellicht het verschil maken! Hierin kan je namelijk de waarde van jouw toekomstvisie schetsen en de kansen ervan aanbieden als 'waarmaakbare' beloftes. Als een visionair cadeautje aan de beslissers en beïnvloeders waarmee jij aan tafel wilt komen. Of gewoon, als gift aan gewaardeerde relaties. Omdat je van ze houdt. 😉


5. Met een whitepaper SHOW je je best practices in een redactionele etalage.

Jij ziet ze allemaal voorbijkomen: de talloze vragen, uitdagingen of zelfs problemen van klanten en prospects. En doordat jij de kunst van het luisteren, zoeken, vinden en oplossen verstaat breng je hen stuk voor stuk succesvol voorbij hun vraagstuk. Die 'best practices' kan je natuurlijk op je website vermelden op je project- of portfoliopagina. Maar wat nou als je ze eens geanonimiseerd samenbrengt in een document, waarmee je laat zien hóe je tot die successen bent gekomen? Waarin je zogezegd met een kijkje achter de schermen 'het geheim van succes' (bijna helemaal) onthult? Dan zou dat zomaar eens een inspirerende whitepaper kunnen worden!


Meer weten?

Interesse in het uitgeven van een whitepaper en op zoek naar de juiste insteek? Bel me gerust op 06-50697587. Jouw unieke verhaal is het waard om goed verteld te worden...


Hieronder alvast een voorbeeld van een whitepaper die ik mocht schrijven voor Younited, ‘marktplaats voor zzp’ers’. In opdracht van contentbureau Fortelle.


200893 Younited Campagne - Whitepaper_Final 3(1)
.pdf
Download PDF • 3.29MB

#whitepaper #schrijven #marketinginstrument #communicatie #merkstrategie #merkverhaal #merk #heteerlijkeverhaal


23 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page