top of page
  • Foto van schrijverIngrid Roefs

Een film van 2 minuten die mijn kijk op het leven veranderde...

Ik zag hem voor het eerst in 2018. Een film met Julia Roberts als voice-over, die slechts 1:59 minuut duurt, maar die mijn kijk op ons leven hier, voor altijd heeft veranderd. Dát ik hem zag, was weliswaar een verrassing, maar geen toeval. Achteraf gezien, begon mijn weg ernaartoe zo’n al 20 jaar geleden.


In 2004 maakte ik voor het eerst en van dichtbij kennis met de wereld van duurzaamheid en circulariteit. Ik mocht als tekstschrijver aan de slag voor de communicatieafdeling van Renewi, wat toen nog Van Gansewinkel heette. Zo leerde ik over ons afval en de circulaire grondstofwaarde daarvan. ‘Afval bestaat niet’ was voor mij (en ik denk voor velen met mij) dan ook een geweldige eyeopener.


De interesse was gewekt en ‘zoals dat dan gaat’ leidde dat tot nieuwe ontmoetingen met inspirerende en bevlogen mensen, die allemaal stekjes duurzaamheid bij me plantten. Ook kwamen daarmee de eerste communicatievragen rondom duurzaamheid op mijn pad. En ergens tijdens die ‘reis’ werd ik gevraagd om mee te denken in een interne-communicatiecampagne in het kader van een verandertraject rondom duurzaamheid.


En daar gebeurde het.


Op zoek naar een goed startschot hiervoor, kwam ik voorbij deze film. En… die blies me omver. Hier stond ineens levensgroot en glashelder Het Waarom van duurzaamheid voor me. BAM!


Dát was de definitieve ‘boost’ voor mijn eigen intrinsieke duurzame bewustzijn. Ik ging me gericht verdiepen in thema’s zoals klimaatverandering, woningverduurzaming, biodiversiteit, circulariteit en de ontwikkeling van biobased grond- en bouwstoffen. Ik maakte kennis met de beginselen van The Natural Step en begon te zien hoe álles met elkaar samenhangt als je streeft naar ‘leven in een wereld waarin het goede voor iedereen bereikbaar is’. Zoveel moois om over te lezen en leren!


Bovendien vond ik er een belangrijke éxtra ‘purpose’ voor mijn bureau: bedrijven helpen bij hun transitie naar duurzaam ondernemen, door hun verhaal zó te vertellen dat het raakt en triggert. Extern maar zéker ook intern. Omdat het ertoe doet.


Dus ja… ik zeg: kijk onderstaande filmpje ‘Mother Nature’. Ik ben heel erg benieuwd of en hoe het bij jóu binnenkomt. 😊 En wil je eens praten over de communicatie rondom de duurzame transitie van jouw organisatie? Bel me gerust. Praten we erover!



512 weergaven
bottom of page