top of page

Makers van Waarde: het unieke verhaal van Hazenberg

Begin 2018 startte ik als interim Senior Communicatieadviseur bij Hazenberg | TBI. Een ontwikkelende bouwer die destijds op zoek was naar haar eigen unieke verhaal, dat zou vertellen over de identiteit en het onderscheidende vermogen van haar dienstverlening en team. Aan mij de mooie taak om dit verhaal te vinden en te vertellen.


Zoals altijd in dit soort trajecten rondom merkstrategie en identiteit begon ik met een inventarisatie. Of nee, beter gezegd: ik begon mooie gesprekken met de mensen die Hazenberg, Hazenberg maken. Ik stelde hen vragen als: waarom denk jij dat veel van de opdrachtgevers terugkomen als vaste klant? Waardoor kozen partijen voor Hazenberg toen de crisis van 2008-2011 voor veel problemen in de branche zorgde? Wat zullen jouw klanten zeggen als ik hen vraag wat ze typisch vinden (good or bad) aan jullie manier van werken? Waar denk je dat de kracht van Hazenberg in zit? En in wat voor soort opdrachten excelleert Hazenberg? Weet / ziet de markt dit ook? Hoe ervaar jij Hazenberg als werkgever? Et cetera...


Wat me in al deze gesprekken al snel duidelijk werd, is dat dit een heel warm bedrijf was. En is. Alle mensen die ik sprak, vertelden vol passie en betrokkenheid over 'hun' Hazenberg. Ik hoorde hun trots en stelde vast dat ze allemaal hetzelfde DNA hadden. Stuk voor stuk maakten ze duidelijk dat ze steeds weer die éxtra stap zetten om de plannen en dromen van hun opdrachtgevers of eindgebruikers waar te maken. Gevraagd naar de kracht van Hazenberg, ook volgens opdrachtgevers, kwamen bovendien veel dezelfde woorden naar voren: betrouwbaar, gedegen, gedreven, innovatief, probleemoplossend, beloofd is beloofd, waarmaken, korte lijnen, dienstverlenend...


Zo diende de onderscheidende kracht van Hazenberg zich 'vanzelf' aan. Niet zozeer de fraaie projecten die ze in eigen beheer ontwikkelden, noch puur de nieuwbouw van gave woningen of utiliteitsgebouwen. Ook niet per se de indrukwekkende transformaties van bestaande panden naar bijvoorbeeld appartementen was wat hen speciaal maakte.


Het waren de mensen die Hazenberg ánders, prettiger en mooier maakten. Zíj gaan altijd tot de maan en terug gaan om het perfect te doen voor klant en eindgebruiker!


In het creatieve proces daarna ontwikkelde ik uiteindelijk de slogan 'Makers van Waarde'. Waarbij 'waarde' niet staat voor geld, maar voor meerwaarde. Voor betekenis toevoegen voor de klant, op weg naar het waarmaken van zijn of haar plannen en dromen. Bovendien ligt er een tweede betekenis onder, namelijk 'dat de Makers van Waarde zijn voor Hazenberg én haar opdrachtgevers'. Een dubbele boodschap dus, die sindsdien de paraplu vormt voor al hun communicatie-uitingen.


Om deze nieuwe boodschap helder over te brengen, maakte ik samen met Twan Brekelmans van StillMoving in 's-Hertogenbosch de onderstaande aftrapvideo.


Een prachtig, dankbaar project voor een hartverwarmend en ambitieus bedrijf, waar ik met liefde, plezier én trots 5,5 jaar als intern freelancer aan verbonden zou blijven.


Ook toe aan een onderscheidend verhaal vol Woordkracht? Bel me gerust op 06-50697587. Dan laten we samen je merk en werk spreken.


#identiteit #creatievestrategie #merkstrategie #concept #tekst #slogan #payoff #onderscheidendekracht #video #stillmoving




35 weergaven
bottom of page